BIBLIJSKA PORUKA DANA

 

6. uskrsni tjedan

     Utorak, 11. svibnja 2010.

 

Iv 16,5-11

5A sada odlazim k onome koji me posla i nitko me od vas ne pita: 'Kamo ideš?' 6Naprotiv, žalošću se ispunilo vaše srce što vam ovo kazah. 7No kažem vam istinu: bolje je za vas da ja odem: jer ako ne odem, Branitelj neće doći k vama; ako pak odem, poslat ću ga k vama. 8A kad on dođe, pokazat će svijetu što je grijeh, što li pravednost, a što osuda: 9grijeh je što ne vjeruju u mene; 10pravednost - što odlazim k Ocu i više me ne vidite; 11a osuda - što je knez ovoga svijeta osuđen.

 

 

 

Tumačenje:

Fra Tomislav Pervan

 

DUH KAO BRANITELJ UČENIKA I TUŽITELJ SVIJETA

Iv 16,5-11

Postoji u životu jedno čudesno iskustvo. Osoba, naime, koju ljubimo ne može od nas otići. Pa ako ta osoba i umre, ostaje ona s nama sa svime što nam je bila. Toliko smo toga od nje primili, ona nam i nadalje govori, mnoge stvari tumači još intimnije nego za života. Danas primjerice daleko bolje razumijemo svoje preminule roditelje, razgovaramo s njima, u mislima smo i molitvama s dragim bićima. Njihov nam je lik uvijek tako blizak, drag, duhovno smo s njima i oni uz nas.

I upravo je u ovim oproštajnim govorima u Ivanovu Evanđelju o tome riječ. Isus ne prestaje govori sa svojima, razgovarati. On stalno govori, on je uz svoje. Dok je bio fizički prisutan, u svojoj osobi, a nakon smrti po Duhu Svetome. Sad tek shvaćamo da je njegov život bio posvemašnja opreka ovome zemaljskom poimanju života. Imamo daleku i blizu jeku njegovih riječi o tome kako se ne smijemo bojati onih koji ubijaju tijelo, a dalje nemaju što učiniti, nego da se moramo bojati onih koji ubijaju dušu i mogu baciti sve u pakao (usp. Mt 10,28). Biti u jedinstvu s njime, s Ocem nebeskim, daleko je korisnije i vrjednije od svega pljeskanja i odobravanja svijeta i ljudi.

Isus se oprašta od svojih. Razumljivo je, oni su tužni. Gospodin im međutim veli kako je dobro po njih da on ode. Jer, ne ode li, ne će doći ni Branitelj, Tješitelj, koga on od Oca šalje. I kad dođe on, bit će to konačno sudište svijetu.

Isus je zapravo u svojoj osobi - to smo vidjeli kroz korizmu, čitajući Ivanovo Evanđelje - već stvarna kriza svijeta. Smisao i poslanje cijeloga njegova bića i života bijaše davati svjedočanstvo o konačnome srazu njegove, Božje istine i 'istine' svijeta, koju u ovom slučaju utjelovljuju nevjerni Židovi. Isus je sam sa svojim navještajem ono svjetlo u kome se ozbiljuje sudište svijetu. Njegova riječ baca konačno svjetlo na djela svijeta. Pred njim se odlučuje o vjeri i nevjeri.

Duh dovršava Isusovo djelo suda svijetu. Duh Branitelj postaje konačni tužitelj spram grijeha, spram pravednosti i spram suda. Nevjera spram Isusa i njegova poslanja zapravo je novi istočni grijeh čovječanstva. Svjetlost dođe, a ljudi su više voljeli tamu nego svjetlost jer im djela bijahu zla. Svaki je grijeh u svojoj biti neposluh Bogu. A ako je Isus konačni i završni Božji poslanik, onda je ne Isusu u konačnici i ne samome Bogu. Jer Otac su i Isus jedno.

U kozmičkome srazu između Boga i svijeta Bog je pobijedio na križu. Bog je Isusa uskrisio i posjeo sebi zdesna. I u tome procesu Isus izlazi kao pobjednik. Svijet je izgubio parnicu. Trenutak Isusova razapinjanja prema mjerilima svijeta jest pobjeda, ali je zapravo konačni poraz. Knez je svijeta ondje zbačen i osuđen. S njime je osuđen i svijet nevjere.

Na križu nije osudio svijet, odnosno Rim i Jeruzalem  Isusa Nazarećanina, nego je upravo u njegovoj smrti na križu osuđeni i ubijeni Isus slavodobitnik nad svijetom i njegovim gospodarom, Đavlom. U pripadnosti Isusu čovjekov život poprima uporište i postojanost. U susretu s Isusom Bog postaje temeljnim čimbenikom čovjekova života, i pred Isusom se čovjek osjeća od Boga zahvaćenim, prihvaćenim. Ako je prije Isusa Bog bio negdje u nekoj nedostižnoj daljini, s Isusom on postaje nešto najintimnije i najsigurnije, čovjekov bliski prijatelj.

Izopačenost ovoga svijeta sastoji se upravo u tome što nam uzima nadu u neki bolji, ljepši svijet. Svi misle kako se moramo pomiriti s činjenicama, s realizmom života kojim i u kojemu živimo. U svijetu takva 'realizma' Isus nema šanse sa svojim riječima i kao osoba. Svi će nas uvjeravati kako je nemoguće ostvariti Isusov Govor na gori, kako se s time ne može voditi politika i država, kako moramo nešto sada činiti, a čekati bolja vremena za Isusovo kraljevstvo. Upravo se protiv toga buni sam Isus. I ovaj tekst iz Ivanova Evanđelja. Kraljevstvo Božje ne mora dolaziti, ne moramo ga čekati. Ono je jednostavno tu, ono je istina našega života, i na nama je hoćemo li tu istinu uzeti, po njoj živjeti. Hoćemo li je prihvatiti ili ne.

Tko prihvati u sebe Duha Isusova, uvidjet će kako je cijeli svijet pobijen u trima točkama, i već osuđen. Zbog 'grijeha' jer se veže u strah i nasilje, jer se protivi prihvatiti nauk Isusa Krista. Osuđen je ovaj postojeći svijet na propast jer slijedi drugu pravednost, ne Božju, i jer je ovaj svijet kadar samo ubijati, a ne davati život. Što znače oružja za masovno uništavanje svega živoga, nego funkcioniranje Zla u svijetu? Svijet ne poznaje moralne zapreke, njemu je sve dobrodošlo što služi njegovim ciljevima. Danas imamo sve rafiniranije metode i načine ubijanja, ratovanja, uništavanja neprijatelja. Ono pak što je u sebi utjelovljivao ovaj Isus Nazarećanin jest jedina postojeća alternativa. On je jedini realist u ovome utopičnome svijetu. I njegove oproštajne riječi samo nam zorno govore koliko nam je i nadalje blizu, pokušamo li iz njegovih riječi živjeti.